Om pendlerparkeringen





Foto: Severin Døcker

Pendlerparkeringen ligger på et område som skal utvikles til sentrumsnære boliger og næring. Utbyggingen vil skje trinnvis og pågå i ca. 15-20 år.

Pendlerparkeringen skal være på Godsløkka i mange år!

Bane NOR skal tilrettelegge for de som trenger bil for å komme seg til toget, og i prosjektets plan for trinnvis utbygging forutsettes det at pendlerparkeringen opprettholdes på Godsløkka i mange år.

Med forventet fremdrift antar vi at det vil være minst 10 år til utbyggingen av Godsløkka utløser behov for alternativ løsning for pendlerparkeringen. Se vedlagt presentasjon av plan for trinnvis utbygging.

Reguleringsplanen sikrer parkeringsløsning for pendlerne

I reguleringsvedtaket for Godsløkka, vedtatt 13. mai 2025, står det tydelig:

Det forventes at Bane NOR til enhver tid ivaretar behov for pendleparkering i Drammen. Det legges derfor inn en bestemmelse som ivaretar pendlerparkering innenfor dagens antall plasser: Parkeringsløsninger for togpendlere tillates etablert innenfor hele planområdet på terreng eller i parkeringsanlegg for 227 plasser. Tilsvarende plasser må fremskaffes utenfor planområdet ved eventuelt behov.

Pendlerparkeringen flyttes internt på tomten i juli 2026

Sommeren 2026 regner vi med å flytte pendlerparkeringen noe lenger vest på tomten. Antall plasser endres ikke. Arealet foran Godsen er en del av det fremtidige Godsbanetorget, og skal utvikles som en del av første byggetrinn. Når parkeringen flyttes vil vi samtidig forbedre gangforbindelser, belysning, oppmerking og overflater. 

Det vil gis varsel før endringene gjennomføres.

Innkjøring fra Kreftingsgate

Som tegningene viser skal det etableres en anleggsvei på nordsiden av pendlerparkeringen. Innkjøring til pendlerparkering, byggeplass og etter hvert boligene vil skje fra dagens kryss i Kreftingsgate.

Vi jobber med å sikre at leveranser til byggeplass kan skje utenfor rushtid for å unngå unødvendig trafikkbelastning i krysset. Vi skal også følge opp vegmyndighet i fht. lyssignalenes varighet, slik at man ikke blir stående unødvendig lenge på vei inn og ut av krysset.

Bilde: Opparbeidelse av areal foran Godsen

Trinnvis utbygging av Godsløkka

Utbyggingen av Godsløkka skjer i flere byggetrinn over mange år. I prosjektets plan for trinnvis utbygging bevares pendlerparkeringen uendret i de fire første byggetrinnene. Innen den tid vil om lag 550 boliger være bygget – dette er en prosess som vil ta tid. Se billedkarusell.

Overordnet strategi for pendlerparkering

Bane NOR jobber med en overordnet strategi for pendlerparkering i Drammensregionen, der målet er å sikre et riktig parkeringstilbud for pendlerne.

Før den nåværende parkeringsplassen kan reduseres, skal Bane NOR Eiendom ha etablert alternative løsninger utenfor planområdet, i tråd med reguleringsvedtaket.

Hold deg oppdatert

Vi vil fortløpende dele informasjon om endringer på denne siden, slik at du som pendler alltid vet hva som skjer med parkeringen. 

Har du spørsmål om parkeringsavtale, togbillett, priser, parkeringsbot, kapasitet, registrering av bilskilt, endring av betalingskort eller annet som er relatert til løsning for pendlerparkering? Kontakt kundeservice via denne siden Pendlerparkering | Bane NOR.

Har du spørsmål om utviklingen av Godsløkka? Kontakt prosjektsjef Tanja Kleive Guettler tanja.kleive.guettler@banenor.no.